Ook in 2022 had ik het doel om 15 boeken te lezen. Dit jaar is dat ruim gelukt, op dit moment ben ik met mijn 17e boek bezig van dit jaar, maar ik gok dat ik die niet voor 2023 uit heb. Lezen is mijn nummer 1 rustmoment en ik denk – naast nagels lakken – één van mijn grootste hobby’s. In deze blogpost zet ik traditiegetrouw de 6 boeken die het meest indruk hebben gemaakt op een rijtje!
Volg me ook op GoodReads om mijn leesvoortgang te volgen en elkaar te inspireren!
De meeste boeken lees ik in het Engels, mocht er een Nederlandse vertaling beschikbaar zijn, dan zet ik de Nederlandse titel erbij!
The Midwife of Auschwitz – Anna Stuart
“Ana Kaminski is pushed through the iron gates of Auschwitz beside her frightened young friend Ester Pasternak. As they reach the front of the line, Ana steps forward and quietly declares herself a midwife – and Ester her assistant. Their arms are tattooed and they’re ordered to the maternity hut. Holding an innocent new-born baby, Ana knows the fate of so many are in her hands, and vows to do everything she can to save them.”
Helaas is dit boek (nog) niet in het Nederlands vertaald. Het is een vrij nieuw boek, dus wellicht komt dat nog! Het boek volgt afwisselend het verhaal van Ester , een jonge Joodse vrouw, en Ana, een verloskundige van middelbare leeftijd. Je volgt hun verhaal vanaf 1939 tot het eind van de oorlog. Je bent bijna letterlijke getuige van hun veranderende levens in vrijheid tot gevangenschap. Door hun ervaring in de verloskunde komen ze in Auschwitz in de maternity hut. Hier doen ze er alles aan om baby’s levend ter wereld te brengen en bedenken ze samen een plan zodat de baby’s na de oorlog herkenbaar zijn voor hun biologische ouders. Het verhaal grijpt je letterlijk bij de keel, het is zo “echt” geschreven en dit boek heeft me regelmatig veel te laat doen slapen. Een absolute aanrader en tevens geïnspireerd op een waargebeurd verhaal.
It Ends With Us – Colleen Hoover
“Nooit Meer”
“‘Nooit meer’ van Colleen Hoover vertelt het aangrijpende verhaal van Lily, die verliefd wordt op de knappe neurochirurg Ryle. Hij is assertief, koppig en een tikje arrogant, maar ook gevoelig, briljant en dol op Lily. De opbloeiende nieuwe relatie brengt herinneringen terug aan Atlas, haar eerste liefde. Als hij weer in haar leven verschijnt, komt alles wat Lily heeft opgebouwd in gevaar. Dan komt het eropaan dat ze de kracht in zichzelf vindt om te zorgen dat de toekomst geen herhaling wordt van het verleden. Colleen Hoover schreef met ‘Nooit meer’ een persoonlijk emotioneel verhaal met universele zeggingskracht.”
Dit boek last ik eigenlijk grotendeels al in 2021 en las ik op 2 januari 2022 dit jaar uit. Ik begon het jaar dus wel met een pareltje hoor! It Ends With Us is een ware hit op TikTok en ik snap wel waarom. Dit boek heb ik in één adem uitgelezen en ik vond ‘m prachtig. Je voelt van mijlenver aankomen dat het mooie plaatje wat in eerste instantie geschetst wordt aan alle kanten scheuren vertoond. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer het grijpt. Je wisselt tussen het heden (volwassen Lily) en verleden (puber Lily). Twee verhalen die in eerste instantie geen overeenkomsten hebben, maar later steeds meer overlappingen gaan vertonen. Richting het eind heb ik af en toe een traantje gelaten!
Het vervolg op dit boek “It Starts With Us” staat niet in deze blog, maar heb ik onlangs wel gelezen. Een aanrader als je It Ends With Us ook zo mooi vond, omdat het stukken uit het eerste boek nóg duidelijker maakt. Maar voor mij kon hij niet tippen aan deel 1.
The Institute – Stephen King
“Het Instituut”
“Midden in de nacht, in een huis in een rustige straat in een buitenwijk van Minneapolis, worden de ouders van Luke Ellis stilletjes vermoord. Luke zelf wordt in een zwarte SUV geladen en weggereden. Dit alles duurt minder dan twee minuten. Luke wordt wakker in Het Instituut, in een kamer die precies op zijn slaapkamer lijkt, alleen zonder raam. Aan de andere kant van de deur zijn meer deuren, met daarachter meer kinderen, die daar allemaal op dezelfde manier zijn beland als Luke. Kalisha, Nick, George, Iris en de tienjarige Avery Dixon hebben allen speciale krachten, zoals telekinese of telepathie. Zij zitten in Het Voorgebouw. Ooit waren er nog meer kinderen, maar die zijn naar Het Achtergebouw verhuisd. ‘Deze plek is een muizenval,’ zegt Kalisha. ‘Je kunt erin, maar je komt er nooit meer uit.”
Ge-ni-aal, ik kan niet anders zeggen. Het Instituut is een beetje een vreemde eend in de bijt, aangezien ik toch voornamelijke Young- en New Adults lees. Op aanraden (lees: aandringen) van Pris, begon ik in Frankrijk tóch aan deze dikke pil. Eenmaal begonnen, kon ik niet meer stoppen. Het is een bovennatuurlijke thriller – soms omschreven als horror – dat beklemmend “echt” voelt. Super spannend en elk hoofdstuk eindigt in een cliffhanger zodat je wel moet blijven lezen. De bijna 600 pagina’s heb ik in 4 dagen verslonden, super tof!
Verity – Colleen Hoover
“De spannende NA-thriller ‘Verity’ van Colleen Hoover gaat over schrijfster Lowen. Ze kan nauwelijks rondkomen, tot ze de kans van haar leven krijgt: ze mag de populaire boekenserie van Verity Crawford voltooien, die door een auto-ongeluk zelf niet meer kan schrijven. Als Lowen door Verity’s aantekeningen gaat, ontdekt ze een ongepubliceerde autobiografie die verborgen had moeten blijven. Ze besluit om het verhaal verborgen te houden, ook voor Verity’s man Jeremy. Maar dan krijgt ze gevoelens voor Jeremy. Hoelang kan Lowen de waarheid voor zich houden?”
Nog een Colleen Hoover! Het toffe aan dit boek, vond ik de “heerlijke” New Adult thematieken die verweven worden in een toch behoorlijk spannende thriller. Een duister boek met behoorlijk wat plottwists en “huh” momenten. Eigenlijk moet je over dit boek gewoon niet al te veel vertellen, want voordat je het weet, geef je te veel weg. Het feit dat je wisselt tussen twee verhalen – die van Lowen en Verity – vond ik heerlijk. Ik houd daarvan! Ik vond het een tof boek wat me nog lang bezig gehouden heeft (en meer met mij, begreep ik uit de reacties op Insta!).
De Nachtroos – Lucinda Riley
“Jaipur, India, 1911. Vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog reist de elfjarige Anahita met de familie van een rijke vriendin mee naar Engeland. Daar ontmoet ze de jonge Donald Astbury, erfgenaam van het prachtige, afgelegen landgoed Astbury, en zijn sluwe moeder. De reis naar Engeland verloopt door deze ontmoeting heel anders dan Anahita ooit had kunnen denken… Een eeuw later komt actrice Rebecca Bradley voor een nieuwe film naar het inmiddels vervallen landgoed. Ze hoopt daar te kunnen ontsnappen aan de paparazzi en roddels die haar in Amerika achtervolgen. Tijdens het filmen ontmoet ze de Indiase Ari Malik, die naar Astbury is gekomen op zoek naar zijn familiegeschiedenis. Samen ontrafelen ze de duistere geheimen rond Astbury Hall en komen steeds dichter bij de waarheid die decennialang verborgen bleef.”
Lucinda Riley kan natuurlijk niet ontbreken in mijn lijstje en ook dit jaar las ik weer twee van haar boeken. Naast De Orchideeëntuin las ik De Nachtroos en dat was toch de favoriet van de twee. Ik houd van Lucinda Riley’s boeken. Enerzijds omdat het heerlijke dikke pillen zijn waardoor er veel ruimte is voor details en kleine verhaaltjes die echt de diepte in gaan. Anderzijds omdat het altijd een historisch element bevat waar ik – sinds De Zeven Zussen serie – echt fan van ben. In de Nachtroos switch je tussen het mooie Engeland en betoverende India. Een prachtig én schrijnend verhaal met een duister en spannend randje!
Reminders of Him – Colleen Hoover
“Herinneringen aan hem”
“Na vijf jaar in de gevangenis vanwege een tragische fout keert Kenna terug naar de plek waar het misging. Ze wil een rol spelen in het leven van haar inmiddels vierjarige dochter, maar iedereen lijkt vastberaden om Kenna bij haar weg te houden. De enige link met haar verleden is Ledger Ward. De twee krijgen een band, maar als iemand daar ooit achter zou komen, zouden ze het vertrouwen van hun vrienden en familie op het spel zetten. Hoe meer hun relatie zich ontwikkelt, hoe groter het risico wordt. ‘Reminders of him’ is een hartverscheurend, maar hoopvol verhaal van Colleen Hoover, de bestsellerauteur van ‘It ends with us’.”
Nóg een Colleen Hoover, oeps! In totaal las ik vier Colleen Hoover boeken dit jaar en Reminders of Him kan eigenlijk niet ontbreken in dit lijstje. Een hartverscheurend verhaal waarvan ik meerdere keren een brok in mijn keel kreeg. De rollercoaster aan emoties – van liefde tot schuld – voel je door het papier heen. De machteloosheid van een moeder die fouten gemaakt heeft. Vanaf het begin is dat duidelijk, maar wat er precies gebeurd is, blijft lange tijd onduidelijk. Het boek bouwt geleidelijk naar een climax en ontknoping, een prachtig verhaal.
Wil je weten welke boeken ik in 2022 nog meer gelezen heb of ben je op zoek naar inspiratie? Klik dan hier!
Geef een reactie